Ledig onsdag

Idag och imorgon är jag ledig vilket är ganska skönt för kvällspasset igår var jättestressigt. Kör en tvättmaskin nu och nån gång ska jag städa också för jag har dragit in en massa mossa när jag har gått ute barfota x) Tänkte få klart Fatmas tavla idag också, sen kanske jag ska ta en promenad runt Veddö bara för att, trots att vädret inte är det bästa. Snabba cash inkom äntligen till biblioteket 5 veckor för sent, så den har jag lånat nu och har följdaktligen åtminstone nånting att läsa. 

Tänkte berätta lite om hur en vanlig arbetsdag ser ut:

7.00 – Rapport med nattpersonalen. Hjälpa de boende upp och att göra sig i ordning samt ge morgonmediciner. Det brukar vara fullt upp fram till kl...
9:00 då det är frukost. Sen ska man duka av och greja lite till.
Ca 9:40 brukar det ha lugnat sig och då brukar vi i personalen ta frukostpaus. De dagarna det har varit gröt brukar jag ta lite trots att man inte får, för helt allvarligt: Att man inte får ta mat som ändå ska slängas är den DUMMASTE REGELN SOM FINNS och jag bryter gärna mot den så många gånger jag bara kan. Så det så.
Efter det sätter vi igång med dagens sysslor som innefattar städning, handling, promenader etc etc.
Kl 12:30 är det lunch och efter det fortsätter man med de sysslor man inte hunnit med på förmiddagen.
Kl 15 är det kaffedags i sofforna eller på balkongen om det är fint. Riktigt trevligt brukar det vara :)

Kvällspassen är typ samma fast åt andra hållet och utan sysslor x) Kvällsmat 17:30, matpaus för personalen och sedan kvällsmediciner samt hjälpa alla i säng.

Det är ett ansträngande jobb, både fysiskt och mentalt, eftersom det innefattar tunga lyft och man arbetar med människor som är sjuka. Men jag trivs. Jag gillar verkligen mitt sommarjobb för det känns supergivande, personalen är trevlig och de boende är jättesnälla och har dessutom humor! xD Vissa kommentarer är så klockrena och oftast ganska oväntade eftersom många av de boende är lite dementa.

Ett exempel:

Persiennen hos vårdtagare ”A” har gått sönder och Stina (annan vikarie) och jag kommer in för att försöka fixa det.
Stina: Nej, jag fixar inte det här! Vi får be Frank (vaktmästaren, som brukade vara ganska långhårig) kolla på det. Fast jag har inte sett honom på ett tag så han kanske är på semester.
Jag: Nej det kan han inte vara för jag såg honom i måndags. Han har klippt sig förresten.
A: Ja, då förstår man ju att han inte vill visa sig på ett par dagar!


Kommentarer

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0