Melodifestivalen ...eller?

Alltså.. nu måste jag av-arga mig lite.
Enligt en artikel i ttela idag har man minskat svenska folkets makt i omröstningen i Melodifestivalen. Varför då? Jo, för att det på sistone har gått så dåligt för Sverige och därför har man infört en internationell jury som ska ge en bild av vad som funkar i Europa. Är det bara jag eller är inte detta ännu ett steg i HELT FEL riktning? Melodifestivalen har ju alltid varit ett kommersielt jippo och det var längesen nu som allt fokus började läggas på showen och det slutade handla om musiken, och man pressar vartenda litet korvöre ur tittarna genom att ha fem miljoner olika omröstningar och dueller och allt-var-det-nu-är (den enda fördelen med det här som jag kan se är att fler artister får visa vad de går för). Systemet har ju ändrats ute i Europa också, en förändring som Sverige uppenbarligen inte har gynnats av. Som en reaktion på detta ska man nu minska svenska folkets rätt att välja vilket bidrag man vill skicka till Eurovision bara för att Sverige inte kan acceptera nederlag. Okej, fine, jag kan finna mig i att musiken inte har lika stor betydelse längre men det är väl ändå självklart att det är folket som ska bestämma vilken låt man vill ska representera sitt land? Men nej, det viktigaste är ju att vinna, eller hur? Jag fattar inte riktigt hur, men Melodifestivalen har på något sätt lyckats ta ännu ett steg ifrån vad allting handlade om från början, nämligen glädjen till musik. Kanske borde de tänka om sitt namnval?



*Spökröst*: Du tror du har makten... Men det har du inte! De vill bara ha dina pengar!! Oooooh!

(Och förresten, hur kan man lita på att den internationella juryn verkligen röstar på det bidrag som de tror kommer funka bäst? De kanske röstar på det de tycker är sämst bara för att eliminera en potentiell konkurrent?)

Kommentarer
Enligt sofia

haha vilka klockrena kommentarer, jag håller m ed fullkomligt :). Jag tycker att Sverige borde bli lite mindre besatta av att vinna och satsa på att hitta bra musik ist. :P jaja, jag ska i alla fall se det på lördag, ska du? kraam

2011-03-10 @ 16:40:18
URL: http://stellaire.blogg.se/

Skriv din kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0